Δαπάνες υγείας και προϋπολογισμός







Η αύξηση των δαπανών για την υγεία ασκεί πίεση στους κρατικούς προϋπολογισμούς

Οι δαπάνες για την υγεία αυξήθηκαν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, συχνά με ταχύτερο ρυθμό απ’ ό,τι η οικονομική μεγέθυνση, οδηγώντας σε αύξηση του μεριδίου στο ΑΕΠ των πόρων για την υγεία. Σο 2008 οι χώρες της ΕΕ δαπάνησαν, κατά μέσο όρο, 8,3% του ΑΕΠ τους για την υγεία, σε σχέση με 7,3% το 1998. Ωστόσο, το μερίδιο του ΑΕΠ που διατίθεται για δαπάνες στον τομέα της υγείας ποικίλλει σημαντικά μεταξύ των χωρών και κυμαίνεται από σχεδόν 6% στην Κύπρο και τη Ρουμανία έως και πάνω από 10% στη Γαλλία, την Ελβετία, τη Γερμανία και την Αυστρία.


Σε ορισμένες χώρες, η πρόσφατη οικονομική ύφεση οδήγησε σε σοβαρή αύξηση του λόγου των δαπανών για την υγεία προς το ΑΕΠ. Στην Ιρλανδία, το ποσοστό του ΑΕΠ που διατίθεται για την υγεία αυξήθηκε από 7,5% το 2007 σε 8,7% το 2008. Στην Ισπανία αυξήθηκε από 8,4% σε 9,0%.

Σο 2008 η Νορβηγία είχε τις υψηλότερες ανά κεφαλή δαπάνες μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, ξοδεύουντας περίπου 4 300 ευρώ. Η Ελβετία, το Λουξεμβούργο και η Αυστρία είναι οι επόμενες στη σειρά χώρες με τις υψηλότερες δαπάνες. Οι περισσότερες βόρειες και δυτικές χώρες δαπάνησαν σε ΙΑΔ από 2500 έως 3500 ευρώ ανά άτομο, δηλαδή 10% έως 60% περισσότερο από το μέσο όρο της ΕΕ. Οι χώρες που δαπάνησαν λιγότερο από το μέσο όρο της ΕΕ είναι αυτές της ανατολικής και νότιας Ευρώπης, όπως η Τουρκία, η Ρουμανία, η Βουλγαρία, η Πολωνία και η Ουγγαρία.

● Οι κατά κεφαλή δαπάνες για την υγεία τείνουν να συσχετίζονται θετικά με το κατά κεφαλή ΑΕΠ, παρότι η συσχέτιση είναι μεγαλύτερη μεταξύ ευρωπαϊκών χωρών με χαμηλό κατά κεφαλή ΑΕΠ. Ακόμη και για χώρες με παρόμοια επίπεδα του κατά κεφαλή ΑΕΠ, μπορεί να υπάρχουν ουσιώδεις διαφορές στις δαπάνες για την υγεία. Για παράδειγμα, η Ισπανία και η Γαλλία διαθέτουν παρόμοιο κατά κεφαλή ΑΕΠ, όμως η Ισπανία δαπανά λιγότερο από το 80% των δαπανών της Γαλλίας για την υγεία.

● Σα συστήματα υγείας δέχονται ορισμένες φορές κριτική ότι επικεντρώνονται υπερβολικά στην «περίθαλψη ασθενείας»: στην θεραπεία ασθενών, χωρίς να κάνουν αρκετά για την πρόληψη ασθενειών. Κατά μέσο όρο, στις χώρες της ΕΕ, μόνο το 3% των σημερινών δαπανών για την υγεία διατίθεται για την πρόληψη και για προγράμματα δημόσιας υγείας.

● Ο δημόσιος τομέας είναι η κύρια πηγή χρηματοδότησης της υγείας, σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες εκτός της Κύπρου. Κατά μέσο όρο, το 2008 σχεδόν τρία τέταρτα όλων των δαπανών για την υγεία χρηματοδοτήθηκαν από το δημόσιο τομέα, μέσω της γενικής φορολογίας ή των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης. Στο Λουξεμβούργο, την τσεχική Δημοκρατία, τις σκανδιναβικές χώρες (εκτός της Υινλανδίας), το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Ρουμανία, η δημόσια χρηματοδότηση αντιστοιχούσε σε περισσότερο από 80% της συνολικής δαπάνης για την υγεία.

● Στο μέγεθος και η σύνθεση της ιδιωτικής χρηματοδότησης διαφέρουν μεταξύ των χωρών. Στις περισσότερες χώρες γίνεται με πληρωμή σε ρευστό από τους ασθενείς. Κατά μέσο όρο στις χώρες της ΕΕ, η ιδιωτική ασφάλεια υγείας αντιστοιχεί μόνο στο 3-4% της συνολικής δαπάνης για την υγεία. Ωστόσο, σε ορισμένες χώρες παίζει σημαντικό ρόλο. Στη Γερμανία παρέχει πρωτοβάθμια κάλυψη για ορισμένες πληθυσμιακές ομάδες. Στη Γαλλία, η ιδιωτική ασφάλεια υγείας χρηματοδοτεί το 13% των συνολικών δαπανών, όμως παρέχει συμπληρωματική και παραπληρωματική κάλυψη σε ένα καθολικό δημόσιο σύστημα.

● Δεδομένης της σύγχρονης ανάγκης να μειωθούν τα δημοσιονομικά ελλείμματα σε πολλές χώρες, οι κυβερνήσεις μπορεί να βρεθούν προ δύσκολων πολιτικών επιλογών βραχυπρόθεσμα. Είτε θα πρέπει να περικόψουν τις δημόσιες δαπάνες για την υγεία, είτε να περικόψουν δαπάνες σε άλλους τομείς είτε να αυξήσουν τους φόρους ή τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης για τη μείωση των ελλειμμάτων τους. Η βελτίωση της παραγωγικότητας του τομέα της υγείας μπορεί να συμβάλει στην εξισορρόπηση αυτών των πιέσεων, π.χ. μέσω της πιο αυστηρής αξιολόγησης των τεχνολογιών υγείας ή της αυξημένης αξιοποίησης των τεχνολογιών πληροφόρησης και επικοινωνίας (eHealth). Οι πρωτοβουλίες αυτές μπορεί επίσης να έχουν ως πρόσθετο όφελος τη βελτίωση της ποιότητας της περίθαλψης, που είναι ένας άλλος τομέας συνεργασίας ανάμεσα στον ΟΟΣΑ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

This translation was undertaken by the European Commission

Multilingual summaries are translated excerpts of OECD publications originally published in English and in French.

They are available free of charge on the OECD Online Bookshop www.oecd.org/bookshop/

For more information, contact the OECD Rights and Translation unit, Public Affairs and Communications Directorate at: rights@oecd.org or by fax: +33 (0)1 45 24 99 30


πηγή PDF http://www.oecd.org/dataoecd/13/0/46803477.pdf