Το μέλλον της υγείας είναι σήμερα






Το μέλλον της υγείας είναι σήμερα… όχι στο μέλλονΗ διεισδυτικότητα του διαδικτύου στην ελληνική κοινωνία αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς και αυτό που παρατηρούμε είναι ότι οι Έλληνες χρήστες είναι αρκετά τολμηροί καθώς δεν φοβούνται να δοκιμάσουν οτιδήποτε καινούριο εμφανίζεται στην δικτυόσφαιρα.

Οι περισσότερες μελέτες που δημοσιεύονται το τελευταίο διάστημα κάνουν λόγο για ένα τεράστιο κύμα ασθενών που ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα για γενικότερα θέματα υγείας, για την υγεία του όπως επίσης και για την ασφάλεια, την αποτελεσματικότητα και την τιμή των φαρμάκων που χρησιμοποιούν.

Θα συμφωνήσω με την κ. Καραχάλιου που είχε αναφέρει σε
συνέντευξη της ότι η ενεργοποίηση των Ελλήνων ασθενών δεν οφείλεται σε μια ξαφνική αλλαγή κουλτούρας που τους μετέτρεψε από παθητικούς και άβουλους σε ενεργητικούς και συνειδητοποιημένος, αλλά οι συνθήκες. Οι περικοπές, οι συγχωνεύσεις, οι προστριβές μεταξύ φαρμακοποιών, γιατρών, κράτους και φαρμακευτικών εταιριών, η υποχρεωτική συνταγογράφηση (άγνωστων στο σύνολο των ασθενών) γενόσημων φαρμάκων, η μετατροπή πολλών συνταγογραφούμενων σε ΜΗΣΥΦΑ και φυσικά η απαράμιλλη διαφάνεια του διαδικτύου που προβάλλει όλες τις αδυναμίες του ελληνικού συστήματος υγείας.


 




Το "νέο είδος" ασθενών, βρήκε το κατάλληλο πεδίο να δραστηριοποιηθεί κι αυτό δεν είναι άλλο από τον ψηφιακό κόσμο. Αναζητεί, ρωτά, αμφισβητεί διότι έχει χάσει την εμπιστοσύνη του, απαιτεί, συνεργάζεται με άλλους ασθενείς, συμμετέχει σε εκδηλώσεις συλλόγων ασθενών, κατασκευάζει ιστοσελίδες, φόρουμ και οργανώνει groups στο Facebook. Ναι ναι, στην Ελλάδα, στην χώρα που "αυτά δεν γίνονται". Μιλούν ανοιχτά για τα συμπτώματα τους, για το φάρμακο που τους έδωσε ο γιατρός, λιγότεροι αναφέρουν το όνομα του γιατρού τους ενώ πολλοί είναι αυτοί που μοιράζονται τις εμπειρίες τους από την φαρμακευτική αγωγή. Το ταξίδι της υγείας των ασθενών γίνεται ποιο περιπετειώδες με τη διάφορα ότι σήμερα γνωρίζουν ότι δεν είναι μόνοι. Προσπαθούν να οργανωθούν εκτός οργανισμών και επίσημων φορέων.

Αλήθεια γνωρίζετε αν όλα αυτά που σας ανέφερα προ λίγου ισχύουν στην πραγματικότητα; Σκανάρατε πούμε το διαδίκτυο για να δείτε αν γίνονται συζητήσεις, τι είδους, ποιοι μιλούν με ποιους, τι λένε, αν αναφέρουν κάτι για εσάς, την εταιρία σας ή το προϊόν σας; Τι ξέρουν για την ασθένεια τους, ποιος τους ενημερώνει, πόσο ποιοτικές είναι οι πληροφορίες που τους δίνονται, έχουν όλοι πρόσβαση στη γνώση, σε δεδομένα και πληροφορίες;

Οι συνθήκες άλλαξαν δραματικά για όλους τους εταίρους στην υγεία και δεν έχουμε φτάσει ακόμα στο τελικό στάδιο. Η τεχνολογία και το διαδίκτυο μεταμορφώνουν διά παντός τη ζωή μας. Είχα την ευκαιρία και την τύχη να βρεθώ στην εκδήλωση του
#opnhealth στη Θεσσαλονίκη, μια εμπειρία που μου έδωσε νέα ερεθίσματα και έλυσε πολλές από τις απορίες μου. Κατά τη διάρκεια της ανάλυσης των προκλήσεων στην υγεία, που παρουσίασε η κ. Τσολάκη με την επιμέλεια του κ. Παπαχρήστου, επιβεβαιώθηκε για άλλη μια φορά ότι η συνεργασία μεταξύ γιατρών, ασθενών, φαρμακευτικών και φαρμακοποιών είναι αναγκαία όσο ποτέ.

Λύσεις υπάρχουν, εργαλεία υπάρχουν, ελληνικές καινοτομίες υπάρχουν, το ανθρώπινο δυναμικό είναι σε άριστο επίπεδο, η τεχνολογία περισσεύει. Υστερούμε πολύ στη γνώση, την εκπαίδευση, την παιδεία και μας λείπει αυτό που στο εξωτερικό λένε mindset. Μια νέα νοοτροπία, μια νέα φιλοσοφία, ένας νέος τρόπος σκέψης που τοποθετεί τον άνθρωπο – ασθενή στο επίκεντρο και όλες οι προσπάθειες των εταίρων επικεντρώνονται στην παροχή ποιοτικών πληροφοριών, στις εξατομικευμένες υπηρεσίες και την, πολλαπλών σημείων, αλληλεπίδραση με απώτερο σκοπό την βελτίωση της υγείας του εκάστοτε ανθρώπου που νοσεί και την πρόληψη στον υπόλοιπο υγιή πληθυσμό.

Δεν είναι δύσκολο ούτε και ακατόρθωτο. Δεν είναι λίγες οι φορές που άνθρωποι από τον χώρο της υγείας και της φαρμακευτικής βιομηχανιάς μου λένε ότι δεν μπορούν να γίνουν αλλαγές διότι δεν υπάρχουν χρήματα. Αν συνεχίζετε να πιστεύετε ότι όλα είναι θεωρίες κάντε τον κόπο να αναζητήσετε και διαβάσετε πραγματικά case studies που έφεραν επανάσταση, δίχως μεγάλα budgets. Στην Ινδία δεν έχουν χρήματα και ακολουθούν τον κανόνα “Do something from nothing”. Ας λειτουργήσουν τέτοια παραδείγματα ως benchmarking για εμάς.



πηγή από pmjournal.gr
by Ioannis Ofakoglou